I livrustkammaren på Stockholms slott! =)

I samband med att jag åkte till Stockholm i Oktober för att se den svenska uppsättningen av "fantomen på Operan" med mamma och pappa så besökte jag även livrustkammaren på Stockholms slott för första gången och det var riktigt kul! Vi fick inte bara se skinande riddarrustningar från 1500-talet, dräkten som kung gustaf den III hade på sig på balen 1792 när han blev skjuten av ankarström, tronföljarevaggan somk bland annat Prinsessan Estelle låg och sov i efter sitt dop utan också en över 400 år gammal häst! Kung Gustaf den II Adolfs häst Streiff som dog med honom på slagfältet på 1600-talet. Och jag har nog aldrig varit så rädd för en häst som jag var när jag gick in där (Jag gillar inte uppstoppade djur, jag blir livrädd och jag visste att den skulle vara där) MEN jag har aldrig sett en vackrare häst och jag blev så facinerad av den att jag köpte en bok om den. Sättet som den blivit bevarad på är ju fantastiskt! (=
 
Vi såg några av vår nuvarande kungs kläder som han hade som liten och fler kungliga kläder + en del helt ofattbart magnifika vagnar som dragits av hästar i typ alla tider OCH..... När vi skulle gå in på själva museét var där en lång ringlande kö och människor som var uppklädda till tänderna. Då visade det sig att de här människorna var bröllopsgäster som väntade på ett brudpar som befann sig där inne så på så sätt hamnade vi mitt i ett bröllop också! (: Jag ville stå och vänta på paret men det tog för lång tid att stå ute och vänta så vi beslutade oss för att gå in och när vi gick in kom de ut, så vi fick en snabb skymt av de nygifta och alla tre var nöjda! Här kommer en bildkavalkad från besöket i livsrustkammaren:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 @COPYRIGHT PRIVAT!!!!
 
Allmänt | |
Upp