Kronprinsessan i Järfälla!

I Onsdags (den 27:e Januari) Var det förintelsens minnesdag. Det var alltså 71 år sedan som man befriade de överlevande människorna från koncentrationslägret Aushwitz i Polen. 
 
Detta är en oerhört tragisk händelse och en oerhört örk del i vår historia fylld av hat och fullständigt obegriplig terror! Jag är själv väldigt engagerad i detta ämne och det intresserar också mig djupt. Hur kan en sådan sak egentligen fått hända!??? Det är fullständigt obegripligt som sagt!!! Jag känner djup empati men framförallt en oerhörd respekt för de som överlevt och jag läser så mycket böcker om ämnet som bara går för DETTA FÅR INTE HÄNDA IGEN!!!!! =)
 
I samband med denna minnesdag iallafall så besökte Kronprinsessan Victoria en skola i Järfälla för att där tillsammans med skoleleverna gå på en föreläsning av Emerich Roth. 
 
Denna underbara människa!!! Han är idag 91 år men han var en av de miljoner judar som på 1940-talet stod öga mot öga med helvetet!!! Det han gick igenom som ung är så ofattbart grymt att det inte går att beskriva, nej! Det är obeskrivligt att med ord beskriva vad dessa stakars människor gått igen, det är en oerhört ofattbar grymhet!!! Jag Beundrar verkligen Emerich och alla andra överlevande som orkar berätta om denna grymhet som snuvade de på deras barndom. 
 
Jag läste Emerich Roths bok en gång och efter det skickade jag iväg ett mail och verkligen tackade från djupet av mitt hjärta för att hade modet, orken och styrkan att berätta för oss om det här.
 
Efter ett tag svarade han att han blev glad för de varma orden han fått till julen och att han såg det som sin plikt att berätta om detta för att det inte ska hända igen. Jag håller med honom till fullo: VI MÅSTE FÖRA DETTA VIDARE TILL VÅRA MEDMÄNNISKOR I KOMMANDE GENERATIONER FÖR ATT DET INTE SKA HÄNDA IGEN. DET ÄR SÅÅÅÅ JÄKLA VIKTIGT ALLTSÅ!!!!
 
P.S Jag kan verkligen rekommendera er att läsa Emerich Roths bok! 
D.S
 
 
 
Kronprinsessan och Emerich Roth! =)
 
Källa: Sverigesradio.se, Mitti.se @COPYRIGHT tt nyhetsbyrå
Allmänt | |
Upp