En historisk händlse jag minns.... (Veckans dragning v. 28)

Eftersom jag var på Öland förra veckan så får den "veckans drgning" komma nu istället och idag ska det handla om en historisk händelse som jag minns speciellt. Här är "veckans "dragning" v. 28.
 
Givetvis har jag valt kronprinsessbröllopet den 19 Juni 2010 som denna händelse. Jag har ju den så färskt i minnet och det tror jag att många rojalister med mig har. 
 
Jag minns att jag mer eller mindre sprang upp ur sängen den dagen för att inte missa ens en sekund av sänndningen på tv:n. Jag släppte nästan inte tv:n med blicken, satt därfrån tidig morgon till låååångt in på natten.
 
Kommer ihåg att jag blev förvånad över hur det såg ut inne i kyrkan (Jag var 11 år då och innan det kungliga bröllopet hade jag sett kungens och Silvias som de sände i repris på SVT några dagar innan) så jag hade ju väntat mig en röd matta i kyrkan och utanför men istället blev det en ljusblå och jag blev väldigt förundrard över detta.
 
Jag var väl lite otålig så jag frågade mamma flera gånger när de skulle sätta på ringen =)
 
När det sedan blev kväll och bröllopsfest så minns jag att mamma bakat paj som vi åt framför tvn när alla gäster också åt. Och jag hade klätt upp mig dagen till ära, hade vit blus, vita tights, och n kjol i vitt och blått mönster. Jag kände mig så fin. =) Från själva bröllopsmiddagen så minns jag att jag tyckte att den nyblivna prins daniels tal till kronprinsessan var så fint. "han har bara varit prins i ett par timmar konstaterade vi då och när jag gick ifrån ett litet tag för att snabbt därefter komma tillbaka talade kungen och mamma sa: "ååååhhhhh ni missade början, kungen talade till drottningen och gav henne en ros, det tyckte jag var fint, titta hon blev rörd!"
 
När det sedan blev dags för brudvalsen och paret borjade dansa så bjöd ju prinsen upp kronprinsessan som tackade ja, också var dansen igång. "Det hade nog inte kungen och drottningen väntat sig, att de skulle göra så sa mamma". Det var då precis i slutet på den timlånga säningen och klockan var närmre 00.30 på natten.
 
Det har nu gått 7 år sen det begav sig och det är ju för övrigt helt otroligt! Sedan den dagen har jag sett bröllopet otaliga gånger och har det också på dvd, men det här var en 11-årings betraktelser av kronprinsessbröllopet. =)
 
 
 
 
 
 
Källa: Hänt.se, expressen.se
Allmänt | |
Upp