Hon sörjs över hela världen

Sedan dödsbeskedet kom för lite mer än en vecka sedan har Roxette varit i högtalare varje dag. Jag får inte nog av musiken, oavsett hur mycket jag än vill kan jag inte kan jag inte sluta lyssna och för varje dag blir man sorgligt medveten om att Marie nu är borta. Overkligt att hon somnat in bara 61 år gammal. Chocken man fick när man läste att hon var död, bara jag tänker på det får jag rysningar och obehag.  Jag har följt raporteringar om detta i några veckor nu lyssnat på intervjuer och läst nyhetsartiklar på nätet. Genom det har jag förstått vilka otroliga gärningar hon stått för, hur enormt begåvad och vilken fantastisk världsartist hon var vilket jag absolut inte förstått innan. Men så mycket förstår ju nu h att  bokstavligt  hela  världen sörjer Maries bortgång.
Håller faktiskt helt med Per Gessle som skrivit ett uttalande på sin facebook för att hylla Marie.
Hennes röst gjorde Roxettes låtar mer levande, gav en enorm styrka och känsla som gör att man helt enkelt inte kan sluta lyssna.
 
Hon åstakom ju som sagt enormt mycket inom musiken och två av de gångerna jag kommer ihåg var När hon och Per Gessle sjöng "the look" för kronprinsessan och då blivande prins Daniel kvällen innan deras bröllop. (för övrigt så verkar faktiskt kungahuset vara riktiga Roxette fans) kommer aldrig glömma hur de satte hela konserthuset i gungning och såväl kungligheter och politiker ställde sig upp och bara dansade loss. Minns fortfarande såväl min pappas förvåning när han såg detta framför tv:n.
"Det hör inte till vanligheterna att kungligheter ställer sig upp".
Nej tro mig jag har bara sett det där och då, helt fantastiska 3 min. Sedan fick vi även se Marie när hon sjöng "Ännu doftar kärlek" på Prinsessan Madeleine och Herr Chris O'Niells bröllop 2013 vilket Marie berättade i en intervju var prinsessans egna önskan vilket hon tyckte var så fantastiskt. Sorgligt nog var det ett av de sista offentliga framträdandena. Hon hann med att skriva en bok också en självbiografi som heter "kärleken till livet som jag ser väldigt mycket framemot att läsa. Hennes man Mikael Boloyos sa i en dokumentär att när hon blev sjuk 2002  gav läkarnana henne ett år att leva. Lyckligtvis hade de fel  det blev  16 år till men trots det lämnar hon jordelivet alldelles för tidigt. Ingen oavsett rberömd eller inte ska behöva dö vid 61 års ålder. Otroligt tråkigt att vissa får en kortare tid här på jorden än andra, det finns ingen logik över huvudtaget i det här med livet det är ju så abstrakt. "it must have been love but it's over now" tur att musiken finns kvar så att man kan fortsätta njuta av musiken och rösten. 
 
Familjen har gått ut med att Marie kommer att begravas i stillhet med de närmaste närvarande. 
 
R.I.P
 
 https://www.youtube.com/watch?v=cyMKsQS2F9I
 
källa: https://www.expressen.se/noje/marie-fredriksson-ar-dod-varldsstjarnan-blev-61-ar/
 
 
 
 
Allmänt | |
Upp