Summering av året 2017

Jag tycker det är så roligt att det är så många som tar sig tid att läsa den här bloggen och alla disskutioner som blir utav vissa inlägg, nu senast skrev jag ett inlägg om försommarens bröllop och det var något som utvecklades och blev till en liten disskussion och det gör mig glad att inläggen faktiskt gör avtryck hos er som läser den. Det har alltid varit och kommer att fortsätta vara så länge den andas bloggens mål att nå ut till människor med det jag skriver och det får man verkligen säga att jag lyckats med. Det är en sann glädje varje gång jag kollar bloggstatistiken och ser att antalet bloggläsare ökat. Just det här med att expandera bloggen (göra den större) var ju något jag bestämde mig för att göra sommaren 2017 i samband med bloggens 4:e födelsedag så jag började dela den i sociala medier. Varför det har tagit 4 år för mig att dra den slipstenen vet jag faktiskt inte men jag gissar väl att det berott på någon typ av blyghet från min sida eller nervositet för vad folk ska tycka om min blogg. Men nervös behövde jag verkligen inte vara för vilken respons det blivit edan dess! Helt otroligt! Läsarrekorret ökade markant och vi gick från typ 0 läsare om dagen till som mest 433 läsare på en dag och 600 på 24 timmar, det är siffror jag inte vågade drömma om. Jag har också fått jättemånga fina kommentarer som varmt mitt hjärta och blivit ombedd att skriva om bloggen i fler sociala grupper. Hade jag vetat att expanderingen skulle gå så bra så hade jag gjort det för längesedan. Ni förstår kanske vart jag vill komma? TACK för den fina responsen jag får, vet att jag skriver¨det väldigt ofta men det gör mig verkligen jätteglad, ni är fantastiska ska ni veta! 
 
Så sitter jag här nu och skriver på bloggens årliga summering och ja, vart ska man börja? 2017 har inneburit så mycket både privat och kungligt. Året fick väl inte en jättebra start för i börja hade jag fortfarande 2 månader kvar av min sjukskrivning men sedan började det gå framåt. Jag började skolan i Mars och i den kungliga världen fyllde prinsessan Estelle 5, prinsessan Leonore 3 och prins Oscar 1 år med bara några veckors mellanrum.
Jag var också på slottet och såg utställningen kungliga brudklänningar i Februari.
Sedan drabbade tyvärr mörkret Stockholm och när det hemska, hemska och ofattbara terrordådet skövlade 5 oskyldiga människoliv på drottninggatan i vår fina huvudstad. Hela Sverige var skakat och fortfarande är över det som inträffade då och kungafamiljen deltog i vår sorg, fanns med vid minnesstunder och kungen höll liksom så många andra känsloladdade uttalanden. Det hölls även en kärlekskonsert som direktsändes i SVT, där bland andra den framlidna Rickard Wolf deltog. 
 
En Kronprinsessa rörd till tårar sade i en intervju när hon besökte brottsplatsen dagen efter och fick frågan hur hvi gick vidare: "tillsammans". Sedan lade hon ner en stor bukett rosor som beblandade sig med de andra blommorna i det enorma blomsterhavet. Gick vidare tillsammans det var precis det vi gjorde, vi hjälpte de som lidit och led med de. sökte tröst hos varandra men vi hjälpte också till att stärka varandra och tillsammans visade vi till sist att hatet nte vann. Vilken uppslutning det blev och det ska vi alltid minnas tycker jag även om sorgen aldrig försvinner.
 
Så blev det April och prins Alexander firade liksom kusinen sin första födesedag i England blev prinsessan Charlotte två år  i Maj och jag träffade prins Daniel för första gången när hans Fellowship var och föreläste på skolan.
 
Under året tillkännagavs det också efter ett krismöte på Buckingham Palace att drottning Elizabeths make prins
Philip 96 skulle gå i pension under hösten och i Danmark kom ännu ett tråkigt besked: hovet gick ut med att prins Henrik lider av demenssjukdom.
 
Även i Norge hade de det lite knackigt när Märtha- Louise skilljde sig från Ari Behn, kung Harald åkte in på sjukhus några gånger och Mette-Maarit blev sjuk i kristallsjukan. Lite glädje blev det också för Kung Harald och hans drottning firade båda att de fyllde 80 under stora festligheter där också vår kungafamilj med många andra fanns representerade.
 
Juni blev en välldigt speciell månad för mig privat för då tog jag min eftterlängtade studenten med alt vad det innebar. Bal, skattjakt och för att inte tala om studentdagen som blev den hittills bästa i mitt liv (tillsammans med Solliden såklart) Då jag fick träffa min stora förebild kronprinsessan Victoria med familj men också vara en del i de många festligheterna som pågick. Det fanns många sätt att visa Victoria uppskattning och hon firade sin 40-årsdag med Te Deum och kortege i Stockholm och sedan då traditionsenligt på Öland. 
 
I slutet på Augusti växte kungafamiljen när prinsessan Sofia och Prins Carl Philip fick sin andra son och prins Alexander en lillebror som i December döptes till Gabriel Carl Walther ute i Slottskyrkan på drottningholm.
Den 31:a Augusti  ( Samma dag som vårt prinspar fick barn igen) var det också hela 20 år sedan prinsessan Dianas ofattbara tragedi i Paris som vi också uppmärksammade här i bloggen genom att jag instiftade "Diana-veckorna". Och för första gången sedan 97 öppnade William och Harry upp sig i media om sina känslor kring sin mammas död. Genom en rad olika dokumentärer som vi kunde se vid tillfället för uppmärksamandet.
Det var också i December som vi fick två glädjande besked från Storbrittannien: Prins William och hans fru hertiginnan Kate väntar sitt tredje barn (liksom vår prisessa Madeleine och Chris O'Niell. Williams och Kates väntas födas i April och det blir bröllop till sommaren! Prins Harry har förlovat sig med sin flickvän Meghan Markle. 
 
När man ser det såhär så förstår man verkligen hur mycket som hänt under ett år men också hur mycket som kommer att hända, gud vad mycket vi har att se framemot, bröllop, fler födslar och såklart fler barndop. På ett privat plan så ser jag framemot min Londonresa som jag planerar att göra till sommaren alternativt efteråt.
 
Vilken händelse ser ni mest framemot 2018?
 
 
Och som om jag kunde glömma det???!!!! I Juni blir det dessutom ett stort födelsedagskalas för då fyller bloggen hela 5 år! (:
2017 hade vi också tävlingar för första gången på bloggen och jag vill tacka er alla som deltagit, det blev ju en riktig succé!
Önskar er allt gott detta nya året
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Källa: bla. expressen.se, all4women.co,@COPYRIGHT PRIVAT!!!
Allmänt | |
Upp