Kan familjefejden verkligen lösas i TV?

Prins Harry är mannen som väldigt många människor och medier pratar om nu. Efter att han som den första medlemmen av den lite mer "innersta kretsen" av medlemarna i den engelska kungafamiiljen  tidigare har medlemar som inte varit så nära "kronan" släppt böcker Om man bortser från hertiginnan Meghans Barnbok "the bench så är det bara Sarah "Fergie" Furgesson (tidigare gift med prins Andrew som gjort det. nu släppt sin memoarbok "spare" kallad "den andre" på svenska har åsikterna varit många runt om i världen.
 
För att "promota" sin bok har Harry gjort flertalet intervjuer bland annat en stor med brittiska ITV där han Berättade om och svarade på frågor kring boken och det var hans vän sedan många år tillbaka, journalisten Tom Bradby som han samtalar med.
 
Tom har varit med och bevakat kungafamiljen i många år och i många olika sammanhang bland annat var det han som intervjuade Prins William och hans Kate när de förlovade sig i November 2010.
 
Iallafall så har den här intervjun sänts i tv4 också under namnet "prins Harry": Intervjun. Givetvis såg jag den igår när den släpptes. Nog för att jag hade väntat mig att vad som helst skulle kunna komma fram och då även vissa chokerande uppgifter. Ärligt talat så visste jag  väl inte vad jag skulle vänta mig som åkådare men en sak kan jag lugnt säga: Jag hade inte förväntat mig att bli inbjuden i en familjefejd på bästa sändningstid. Efter att ha sett intervjun så var det så det kändes. Som att prinsen fått Tvtid för att kunna lösa familjebråket och samtidigt kasta lite mörka skuggor på sin bror men han berättade också att hans bror gjorde det tillbaka på honom många gånger. Allt detta känns som ett familjärt bråk som kan uppkomma i alla familjer där det urartat och nu måste det lösas och då tar man tv till hjälp.
 
Lite som en dålig såpa om jag får säga så och jag kunde också utläsa mellan raderna att detta egentligen inte handlar om annat än avundsjuka från båda brödernas sida fast på olika sätt och där deras pappa kungen också i högsta grad är inbladad.
 
Såhär lyder min analys:
 
Prins Harry vill lämna kungahuset tillsammans med sin familj för att undkomma den enorma press det innebär att arbeta för kungahuset. Men de vill fortfarande hjälpa drottningen (som det handlade om i detta fallet eftersom hon fortfarande levde då) 
 
Detta på samma sätt som prins Harrys kusiner Beatrice och Eugienie gör. MEN Det som är problemet i detta är att de är döttrar till kungens bror Prins Andrew som inte är tronföljare. När man är så nära i tronföljden som Harrry är tror inte jag att detta är möjligt eftersom att han på grund av detta har ett helt annat fokus på sig med helt andra krav vilket gör att han inte kan vara lika "anonym" om ni förstår vad jag menar. 
 
Harry och Meghan lyckkas ändå på något sätt ta sig där ifrån till USA och det är här som William kommer in i resonemanget. Jag 
 
Jag tror att han är avundsjuk på sin bror för att han har kunnat göra detta och inte han eftersom han är tronföljare och måste därför följa ett ännu striktare protokoll än Harry. Han kanske också velat ta sig därifrån men det går inte. Så därför får han "gilla läget bara". 
 
Harry berättar om en episod i boken som handlar om hans eget skägg. 
 
Harry gillar sitt skägg och ville ha kvar det under sitt bröllop men enligt den kungliga ettiketten var han tvungen att fråga sin farmor drottningen om lov. Var det passande? Drottningen gav sitt godkännande till detta men då kommer William och sätter sig emot! Han hade också skägg när han gifte sig med Kate men blev då tvungen att raka av det för att då ansågs det inte passande att William hade kvar sitt.  Därav blir Prins William arg på sin bror för att det eskalerar och bllir bara  mer och mer som retar honom. Förstår ni min poäng: Det blir lite " Han får varför får inte jag-känsla över det hela". Två vuxna bröder som bråkar med sin familj offentligt som två barnungar som är avundsjuka och på bästa sändningstid dessutom. Har det inte gått lite för långt då? Det är ju inte så att den här "klyftan" mellan de kommer att bli mindre för att en av de går ut i TV om detta tvärtom det kommer bli värre. Prins Harry har ju uppenbarligen valt helt fel metod att försöka lösa det här bråket på.
 
Så har vi kungens kröning i år och den stora frågan kommer Harry och Meghan att bli bjudna? Prins harry svarar såhär: "Jag vet inte, vill de att jag kommer så kommer jag men det får de avgöra."
 
 Jag personligen hoppas verkligen det för att trots allt det här så är han ändå yngste son till den nya kungen.
 
 
Allmänt | |
Upp