En överraskande dopgudstjänst (:

 
Nu är prins Gabriel döpt! Och jag tror att det var fler än jag som blev väldigt överraskade. Det var till exempel helt oväntat att prinsessan Sofia skulle bära folkdräkt! Hon hade dagen till ära klätt sig i Dalarnas landskapsdräkt, det hade jag inte en tanke på att hon kunde göra jag trodde att hon skulle vara vanligt klädd så jag tappade verkligen hakan när hon kom in i kyrkan tillammans med faddrarna och övriga familjen.
Jag reagerade också väldigt starkt på (nästan lite negativt om jag ska vara ärlig) på att de inte hade någon ingångsmusik, detta tycker jag är ett viktigt element i ett barndop så när de inte hade det tyckte jag att det blev lite tråkigt, jag var faktiskt väldigt besviken på det. Men jag måste faktiskt säga att de redde upp det bra för vilken musik vi fick höra sedan! (: Det var jättevacker musik och fina pslamstycken så om man ska se på det stora hela så gjorde det faktiskt inte så mycket att de inte hade någon ingångsmusik för de hade en väldigt pampig och fin utgångsmusik inspirerad av hertigdömet dalarna och jag menar bättre än så blir det ju knappast i juletid. Det blev med andra ord en väldigt vacker familjär ceremoni där man verkligen fick den här julmys-känslan som jag hoppats på att få. Och paret hade ju verkligen satt sin egen prägel på det. Man märkte precis som förra gången då det begav sig för Alexander att prinsessan Sofia haft en väldigt stor inbladning för det blev ju väldigt mycket inslag av dalarna men sedan är det ju också den lille prinsens hertigdöme. Sången på älvdalsmål tyckte jag var speciellt häftig. Om vi ska gå vidare till dopgästernas kläder så tyckte jag att kronprinsessan var den som klädde sig absolut vackrast. Hon var drottninglik och majestätisk i sin kjol och kappa som gick helt i rött och jag tyckte att det klädde henne sååå himla bra, jag fick verkligen en äkta känsla av jul och vinter när jag såg henne. Drottningen var också otroligt fin i sin klänning och kappa i grå-blå färg vilket också gav mig den här typiska vintertids-känslan som jag efterfrågat när jag tänkt på ett vinter dop och hatten i flour förhöjde bara looken otroligt ,vackert. För att inte tala om prinsessan Madeleines Kappa, vilken skapelse, ursnygg ju! (: Hennes huvudbonad påminde förreten väldigt mycket om den som drottning Silvia bar för 38 år sedan när Prins carl Philip döptes. Kanske hade Madeleine något liknande för att liksom "knyta ihop säcken lite" om ni förstår vad jag menar nu när det var hans sons dop!? Annars tycker jag väl inte att rosa är en färg som jag acossierar med ett vinterdop. Det var också väldigt roligt tyckte jag att Carl Philip och Sofia gett prinsessan Estelle det aktningsvärda uppdraget att hälla upp dopvattnet som likt alla andra gånger kom från Sollidens slott på Öland och visst klarade hon uppdraget med bravur!? med utmärkt guidning av överhovpredikant Johan Dahlman. Det var dock inte ärkebiskopet Antje Jackelén som förrättade dopet, sedan tidigare har vi fått veta att hon var på tjänsteresa utomlands så att det istället fick bli hennes företrädare Anders Vejryd som axlade hedersuppdraget. 
 
Han har ju egentligen gått i pension men jag tyckte de var trevligt att se honom igen han döpte ju Gabriels kusiner Estelle och Leonore 2012& 2014 och vigde kronprinssparet 2010. Både Estelle och Leonore föreföll som två ljus när vattnet kom över huvudet men det gjorde inte dagens huvudperson, han gallskrek och ville hellre tillbaka i mammas trygga famn än att få vattendroppar på huvudet men lugnade sig snabbt när han fick komma till Sofia igen. 
 
I sina småkusiners ställe (Prinsessan Leonore med lillebror Nicolas var inte på plats igår) utan kvar hemma i London. Enligt hovets informationschef Margaretha Thorgren var dagsformen hos de små inte den bästa. Så fick prins Alexander ta på sig rollen som "entertainer" och det gjorde han ju superbra! (: Han sprang bland annat bort till statsminister Lövén och snackade lite och när det var dags för prinsfamiljen att gå ut ville han inte komma utan pappa Carl Philip fick rycka in och springa och hämta honom. Också gjorde han ju en "Leonore" och trillade inne i kyrkan. Under prins Oscars dop trillade ju lillsessan av stolen mitt under cremonin och i går trillade Alexander på kyrkgolvet. Ja, att vara så liten, ha spring i benen och sitta stilla länge är verkligen inte lätt men lillprins Oscar var så duktig som satt i Victorias knä hela tiden men Alexander tyckte precis som kusinen Leonore att det var roligare att springa runt än att sitta stilla. Alexander bar för övrigt prins Carl Philips barnkläder och Oscars lilla tröja gick i samma marinblå färg. Detta kungliga dop var som de kungliga dopen är nuförtiden och det innebar det mesta av allt: sötchocker och underhållning av småbarnen, ultimat julkänsla, vackra kläder och en hel del överrasknigar, det är receptet på ett perfekt vinterdop (: 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Källor: bloggar.aftonbladet.se/hovbloggen, www.hant.se, expressen.se, elle.se, svenskdam.se.
 
 
Allmänt | |
Upp